Hør mig synge og se mig danse

Kulhydrat
Simple og komplekse kulhydrater
Mobil Spill - Ringetone - Logoer Spel - Ringsignaler - Logotyper Ringtones - Mobile Games - Logos Ringtones - Mobile Games - Logos Mobil Spill - Ringetone - Logoer Peli - Soittoäänet - Logot Klingeltöne - Java Spiele - Logos Sonneries - Jeux - Logos pour téléphones Portables - Toutes les Sonneries monophoniques et polyphonique pour ton mobile
ALT til mobilen. Den største side på www

Slankekuren / Kulhydrat

Hvis man vil tabe sig skal man skære ned på kostens fedtindhold og spise mere kulhydrat og protein. Kostens indhold af fedt spiller en stor rolle for overvægt, fedme og sukkersyge og alle bør skære ned på indtaget af specielt animalsk fedt. Og her er der nok mange, der falder i. Man gør en dyd ud af 'ikke at få fedt', og så fylder man sig med tomme kulhydrater uden at registrere, hvor stort et energiindtag man i grunden får. Dels fylder det i energiregnskabet, hvor man skal betale for energiindtaget med fysisk aktivitet, for at det overskydende energiindtag ikke skal lagres som fedt.

Selv om der ikke er fedt i vingummi og lakrids, repræsenterer det meget energi og skal omgås med omtanke. Det bør altså ikke spises ad libitum.

Kulhydrat og sport

Man har især brug for at spise kulhydratrig kost, hvis man dyrker meget sport eller motionstræning. Kulhydrater er musklernes foretrukne energikilde, og der er en helt klar sammenhæng mellem mængden af kulhydrat i kosten og den fysiske ydeevne. Jo mere kulhydrat, des bedre ydeevne. Jo højere intensiteten er af den fysiske aktivitet, des mere kulhydrat omsætter kroppen.


Man taler også om simple (mono- og disakkarider) og komplekse (disakkarider) kulhydrater. Jo mere simpelt et kulhydrat er opbygget jo hurtigere bliver det nedbrudt og optaget i kroppen. Det hænger sammen med at monosakkariderne kan optages direkte fra tarmen, mens polysakkariderne først skal spaltes af enzymer i munden til kortere kæder og derefter i tarmen i flere omgange.

Derfor kalder man også de simple kulhydrater "hurtige" og de komplekse som "langsomme", da det rent biokemisk tager længere tid at nedbryde og optage komplekse kulhydrater. Det er også derfor man bliver hurtigere sulten igen, hvis man spiser chokolade, der indeholder flere af de hurtige monosakkarider end hvis man spiser kartofler.

De komplekse "langsomme" kulhydrater findes i grønsager, i nogle frugter, i ris, gryn, korn, kartofler og pasta. De mere simple "hurtige" kulhydrater er sukker og ikke så meget andet.

 

 

 

Frugt og grønt - Så sundt er det

Appelsiner
Bananer
Broccoli
Grønne bønner
Gulerødder
Hvidløg
Jordbær
Kartofler
Kivi
Majs
Melon
Paprika rød
Pærer
Tomater
Æbler

Gode råd - og hvad skal jeg spise ? - Diverse

Farver øger forventning
Fedt - Sundt eller usundt
For og imod en slankekur
Gode råd -Opgiver du ?
Gode råd og facts diverse
Grænseværdier ved køb
Konsekvenser Top 7
Kostpyramiden
Light-sodavand feder
Mad - morgen
Mad - middag
Mad - aften
Mad - mellem måltider
Mad - guide
Så sundt er det du spiser

Tænk dig glad
Undgå at "falde i"
Yo-yo-slankning
Mental træning

Kød, brød, fisk og mejeri-varer - så sundt er det

Fuldkorns-mel og brød
Lever
Ost
Sild
Skummelmælk
Youghurt
Æg

Kogebøger

Kogebogen - fra altomdiabetes.dk

Kulhydrater

Det glykæmiske indeks forklaringen
Det glykæmiske indeks listen
Det glykæmiske indeks U.S.A.
Kulhydrater
Langsomme kulhydrater
Hurtige kulhydrater

Motion

Motion - tab kalorier
Stavgang.dk
Stavgang-hvordan ? pdf-dokument

Slanke forum online

Slanke - Forum

Slankemidler

Slankemidler

Tabeller og lister

BMI - BodyMas Index
Det glykæmiske indeks forklaringen
Det glykæmiske indeks listen
Det glykæmiske indeks U.S.A.
Kalorie tabel

Tilskud i kosten

Crom tilskud
E-numre - i kosten
E-numerguiden
(ext.link)
Sodavand og sødestoffer

Om slankesiden -
Hvad er meningen

 

Vidste du det ? - Velbekomme
Vidste du det ? - Velbekomme
Vidste du det ? - Velbekomme
Rugbrød er en lige så god kilde til gode kostfibre som grøntsager. 1 gram fedt = 9 kalorier/39 kilojoule
1 gram kulhydrat = 4 kalorier/17 kilojoule
1 gram protein = 4 kalorier/17 kilojoule.
 


Move2 - Danmark